Hej Alla!

I dag har vi fått tid för inflytt för mamma onsdag den 5 oktober.
Det känns dubbelt både bra och dåligt. Dåligt för att den här dagen har jag fasat för hela mitt liv på något sätt så har jag alltid vetat att mamma ska komma och behöva det.

Nu ska dem som haft rummet flytta ut sina saker och sedan ska det renoveras så det blir fint och rent.
Så tisdag kväll ska vi börja flytta in mammas saker så hon känner igen sig när hon kommer dit, fixa lite tavlor någon möbel, gardiner, hennes säng kläder, hennes egna kläder i en byrå eller liknande.
Jag vet inte hur hon kommer att reagera när hon kommer dit och framför allt ska man förbereda henne för flytten?
Jag frågade på avdelningen idag om man ska förbereda henne men dem hade inget bra svar
Så vi får väl se hur det blir nästa vecka.

Jag fick ett bra tips av en kvinna som bloggar om ett radio program jag skickar länken till den gå gärna in och lyssna, det har jag gjort, det är mycket bra och lärorikt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=4716269
Ni får kopiera och klistra in i sökfältet.

Idag har jag inte varit hos mamma men jag vet att hon legat hela dagen så hon är som vanligt trött.
Vad beträffar Botkyrka kommun så har jag inte blivit speciellt klokare för dem har inte hört av sig ännu, så jag vet inte om mamma kommer att få tillgodo se sig Lss stödet i boendet.
Jag ska maila Marja-Liisa Sten hon är chef för LSS handläggaren.

Så jag väntar med spänning på morgondagen annars får jag ringa igen.
Jag ska till Nacka sjukhus imorgon och kolla min fot vi får se om det blir operation eller inte!!

Så här har jag fått till svar av en person som är väldigt insatt i allt gällande demensvården

Avgifter inom LSS

Avgifter för boende, kost och andra insatser
Principen för avgifter inom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, är att man endast tar ut avgifter för:

  • boende i form av hyra
  • korttidsvistelse utanför det egna hemmet
  • kost om man inte lagar maten själv

Det innebär att eventuell omvårdnad är kostnadsfri.

Mer information kan du få av handläggaren.

Personer under 65 år med Alzheimers sjukdom och pannlobsdemens hör till LSS. Domarna har du på min hemsida.

Tänk att det ska vara så svårt för handläggarna att acceptera detta.

På Stockholms hemsida kan du läsa nedanstående

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Aldreomsorg/Avgifter-for-aldreomsorg/

3 kommentarer

Mimmi

28 Sep 2011 22:45

Hej!

Nu var ju min mamma betydligt äldre än din-men i hennes värld var hon fortfarande ganska ung vid 84 års ålder. Inte bara pga sjukdom utan för att hon oxå alltid tänkt så om sig själv...

Vi var så oroliga inför mammas flytt, ingen av oss trodde det skulle gå bra-mamma var ju envis som få o ville inte att vi skulle styra o ställa..

Minns när vi hämtade mamma på dagverksamheten, hur ledsen hon var i bilen...Men när hon kom till sitt rum o såg sin son ( alltså min bror) o sina möbler blev hon så glad. Inte en gång sa hon att hon ville till sin lägenhet. Kanske var det så att hon blev trygg inom sig när det fanns andra människor runt henne hela tiden...??Så jag vill egentligen bara säga att det kan gå hur bra som helst!! Det är vår oro som är så stor o svår att hantera. Vi vill ju att våra mammor ska ha det bäst o det enda vi ångrar är att vi inte gjorde det tidigare, för vår mamma fick det så bra o roligt!!

Marina

28 Sep 2011 23:20

Hej Mimmi

Tack för det då kanske jag inte behöver oroa mig??

Man oroar sig för allt känn det som! Men det är väl så. Vi ska packa i helgen så på tisdag kväll får vi inreda rummet. På onsdag ska hon flyttas jag vet inte om jag ska vara med jag har inte en aning? Ska kolla med min morbror om han kan vara med också.

Kram på dig tack för ditt stöd

Aite

29 Sep 2011 09:17

Hej, Marina!

Även om boendet inte är LSS-boende, skall din mor ha LSS-beslut och därmed gratis vård och ledsagare, som betalas av Kommunen. Ni kan själv föreslå en person, som din mamma trivs med och som är lyhörd för din mammas behov och har tid. Från början kanske din mamma behöver "bo in sig" så det inte blir för många intryck. Sedan kan ju Kommunen trillskas och säga, att med det beslutet måste hon till ett LSS-boende, men det går att gå runt det, om andra saker (närhet till dig t.ex.) talar för det.

Styrkekram!

Kommentera

Publiceras ej