Hej igen!
 
Nu har jag gjort ett ansiktslyft på bloggen! Vad tycker ni? Jag ska försöka lägga in en egen  bild som header. 
 
Nu har det gått en tid igen, sånt är livet! Jag tittar in ibland och försöker svara om jag fått någon fråga hoppas ni fått svar av mig!
 
Mötet som vi var på sist gick ju helt åt skogen!! Jag och min man stod som två stora tomma fågelholkar!! 
När jag kom så gick jag in till mamma hon satt i tv rummet för dem skulle ha sång med kyrkan tror jag, men mamma såg så hängig ut? Hon hade hög feber och satt nästan och sov, jag och en personal tog mamma in i hennes rum så hon fick gå och lägga sig. Personalen hade givit henne en alvedon. Mamma somnade på en gång när vi lagt henne, jag satt kvar en stund till min man kom.
Vi gick ut för att sätta oss i mötet. Det kommer två kvinnor från Karolinska sjukhuset Huddinge som ser lite knasiga ut Det var en läkare och en arbetsterapheut. Vi presenterar oss och då säger båda två att detta möte är inte till för anhöriga!?
OJ vad konstigt tycker vi då så klart!! Vi hade ju blivit inbjudna till detta möte.
Dem talar om hur det var täknt och sedan går jag med dem för att dem ska träffa mamma och bilda sig en uppfattnig om hur hon är och vad hon har för förmågor kvar eller inte kvar. 
Men jag är ganska irriterad faktiskt! I vilket fall som helst så går vi in till mamma som sover vilket jag också säger men dem säger att dem har så stor erfarenhet (5år) så dem kan bedömma ändå. Jag berättar också att mamma är sjuk och har feber och har fått alvedon. ALVEDON det får inte Lillian äta!! Hon är ju allergisk mot paracetamol!!! Hon kan få inre blödningar! Säger dem!! 
Dem ber mig gå för dem vill vara själva med mamma, vilket jag gör och jag går in i mötes rummet för att vänta på att mötet ska sätta fart. Efter 5 minuter kommer dem och vi sätter oss. Dem frågar då mig varför jag är där? Japp! Jag blir lika förvånad! Konstigt tycker jag eftersom jag blivit inbjuden av både läkare och sjuk systern. Jag säger väl då som det är att jag och läkaren pratat om att det behöver göras något och att läkaren då föreslagit denna utrdening. Jag tycker att boendet gör för lite med mamma och jag tror att mamma är understimulerad! Dem ber mig berätta lite om mamma och hur hennes liv varit vilket jag gör. 
När jag berättat färdig så säger dem båda:
Ok Tack då vet vi! Nu kan ni gå!
Nu sitter vi som två IDIOTER!!!!
Vi blev så himla snopna och irriterade, vi båda hade tagit ledigt för vi troddet att detta möte skulle ta typ 1-2 timmar men det tog 15 minuter max!!!!!
Varför skulle vi överhuvudtaget komma? En stor besvikelse var det och jag var skit sur för att uttrycka mig milt. 
 
Dem har i detta möte kommit fram till att mamma ska vara över stimulerad?!
Så nu har dem sagt att mamma ska läggas efter lunch för en vila på ca 1 timma och sedan ska kvälls personalen lägga henne innan dem går hem, vilket betyder att mamma gör ännu mindre nu än innan! 
Nu ska vi ha möte med mammas läkare samt personalen på avdelningen på onsdag igen för att se hur den här tiden varit när dem gjort dessa förändringar. 
 
      
 
 
Det här är Mammas aktivitets rum!! Vad tycker ni?
 
Jag har haft kontakt med Jane Lindell Ljunggren från svt´s Sveriges bästa äldreboende som
sändes på svt 1 se länken.
 http://www.svt.se/sveriges-basta-aldreboende/jane-lindell
Titta på detta om ni inte gjort det! Det var super bra faktiskt. 
 
Jag har fått mycket goda råd och bra vägledning av henne . Jag hoppas att hon ska komma upp till stockholm snart då hon ska försöka hinna med att ta et besök tillsammans med mig till Graninge. 
Hon tycker att jag ska söka nytt boende till mamma. Det finns tydligen ett nytt boende i Botkyrka som ska vara jätte bra så jag har fått kontakt uppgifer till det, jag ska ta tag i det i veckan så jag får det ut världen.....
 
Som det är nu så har jag bara en massa ångest över allt. 
 
Och som grädde på moset så kom det en påminnelse i går om ett prov som Granige skulle tagit på mamma för 2 månader sen som dem verkar ha glömt!? Mage, Tarm och ändtarms cancer prov! Vad f...n Ska jag ha koll på om provet tas trots att jag lämnat allt till Grainge?!
 
Vad säger man. Här kommer lite fina bilder i alla fall. 
Jag min dotter och barnbarnen var ute med mamma i skogen för en skön promenad. Lilla Alicia var så söt hon tog tag i gammel mormors hand och promenerade i väg. 
Hon frågade Är gammelmormor sjuk? Ja svarade min dotter, Ok då tar jag hand om henne ;) 
Jag älskar gammelmormor. Och mamma tog upp henne i famnen och fick ögonkontakt och 
säger
Jag älskar dig  <3 
 
          
 
Vi hörs snart igen 
Kram Marina
 

1 kommentarer

Mimmi

06 Apr 2014 10:54

Hej Marina!

Så sorgligt att läsa om din mamma och även hur ni blir bemötta!! Nu i veckan har vår farmor bytt boende. Skälen var att på gamla stället kunde hon inte gå ut i trädgården själv! Jag var lite skeptisk först-att flytta en gammal dement kan ju röra till det-men det har gått så bra! Nu är farmor inte helt i dimmorna men rör till det titt som tätt. Hon deltar i alla aktiviteter och på nya stället så är de ett helt gäng tanter som är relativt pigga och har glädje av varandra. Känner oss nöjda idag men har förstås redan gjort klart att vi vill veta om medicineringen ändras och förstås även om något annat händer. Tanken som slår mig många gånger är att visst det är viktigt med bra verksamhet för yngre men det viktigaste är att de får ihop grupper där de boende kan ha glädje av varandra utifrån sina förutsättningar. Din mamma hade ju mått bättre om hon bott med tex min pigga svärmor fast hon är 84......Förfärlig tanke att det finns så mycket personal som inte ser möjligheter i alla som bor i boendena! Hoppas det snart blir bättre för er alla!

Svar: Hej Mimmi!Tack för ditt meddelande. Ja vad säger man…. I dag har vi varit på ett nytt möte och jag tror att det kommer att bli bätter. I dag har jag och mammas kontaktperson flyttat in mamma i ett nytt större rum, det blev jätte fint faktiskt. Vad skönt att det gått att flytta din svärmor och att hon är ganska med! Min mamma ligger på en nivå 2 årin! Såvad kan man begära det går inte att ha henne med i grupper hon tycker inte att det är roligt hon går därifrån… Så jag ska skriva lite i bloggen och berätta. Varm stor kram på dig ;)
Marina Hansen

Kommentera

Publiceras ej