GOD JUL ALLA FINA MÄNNISKOR

Hoppas Ni alla haft en bra jul alla.


En liten Alicia i Tomtens knä och Lucas med mitt barnbarn Isabelle som sökt skydd hos stora morbror

Själva var vi här hemma allihopa, alla mina barn med respektive och barnbarn och så klart MAMMA¨Som vanligt!!
Men nu var det nog sista året hon var här för det slutade inte så roligt faktiskt. Nog för att klockan var mycket och hon var glad och trevlig ända till vi skulle åka tillbaka.

Jag hämtade mamma kl 12 och då mötte jag upp min bror så han fick ge julklapparna jag inhandlat åt honom till mamma.
Hon fick jätte fina handdukar och ett badlakan i lila med ett fint blommönster, Hon blev jätte glad sen fick hon jätte fin choklad med guld snöre runt asken som hon skulle sy med, lilla gumman.

Vi lämnade Jompa han skulle vidare och vi åkte hem till mig.

Vi fixade ordning oss hemma lockade håret och gjordde en lien make up, lite sprayan§de med glitter och lite god parym hon tyckte det var jätte mysigt. En riktig tjej fix Jag, Mamma och Josephine så på den gamla tiden kändes det som.

Sen var det dags för barnenes stund med tomten!!
Så vi dukade fram fika, glögg, pepparkakor lussebullar medan Josephine
packade tomte säcken......och vi andra försökte stimulera barnen så dem inte skulle märka något.

Sen satte vi oss och pratade i vardagsrummet och efter en stund så såg vi tomten utanför med lyktan dinglande!!
JIPPI JIPPI


Tomten och mina barn och barnbarn

Till och med våra hundar var glada!
För att inte prata om Isabelle blandad förtjusning glädje och rädsla....

Vi delade ut julklappar till alla barn och Isabelle var helt lyrisk hon öppnade alla (allas) julklappar hon var helt vild och mamma satt lugn och fin ii soffan, hon trodde noog inte att hon skulle få någon julklapp men det fick hon av oss alla hi hi och det blev hon ju jätte glad av hon tyckte att det var såååå fina saker.

Sen var det dags för middag
Det berömda julbordet.....
Det ska finnas allt och man blir mätt av att tillaga den av en konstig anledning.
Man står i flera dagar och lagar mat och fixar med allt som ska till.Men det var lite roligt för mamma förstod inte att vi skulle äta tillsammans så hon började äta långt före alla andra hon satt och smaskade och njöt Chrille serverade henne och hon kände sig som en prinsessa ;))

När allt mat var klar satte vi oss alla och åt, Jätte gott var det speciellt Jansson och köttbullarna blev så lyckade i år ::))

Vi satt en ganska lång stund vid bordet och njöt av allt hemma gjort
Så gott


God mat med lax korv röror sem Fina Mamma i mitten och goda ostar gott bröd


Stora fina välkryddade revbens spjäll och min man och en del av mina fina barn

Lite bilder från julen hemma hos oss 2011

Ja som alla vet klockam går och det  började lida mot sitt slut mina stora barn skulle åka hemåt och jag skulle köra mamma hem.
Nu börjar helvetet!!!!
Mamma blev nog förmodligen så stressad av att alla gick samtidigt och visste inte vem eller var hon skulle ta vägen så hon blev jätte ilsken framför allt mot min 12 åring!! Började att skälla och slita i honom och skälla om något som handlade om vatten bla bla bla jag vet inte och förmodligen inte någon annan heller.

Sagt och gjort Lucas ville trots allt följa med och lämna mamma men det fick han inte eftersom hon var så arg på honom b.la.
Hon pratatde hela vägen hem till Graninge om hur arg hon var och att barn inte lyssnar bara gör som dem vill......
När vi kom fram till Graninge så tittade hon återigen med avsky mot dörren.
Det är lås på dörren så att inte vem som  helst ska komma och gå så när jag slog koden blev hon än mer ursinning!!

Väl inne i hennes rum ville hon inte klä av sig inte ställa ifrån sig sina saker ingenting!!
Jag sa men mamma du ska ju gå och lägga Dig och fixa med alla julklappar och sånt. VARFÖR DÅ svarar hon mig då??
Men mamma du ska ju sova här du bor ju här nu! :/

Då Jäklar!!

VAAA ÄR DU INTE RIKTIGT KLOK MÄNNISKA TROR DU ATT JAG KAN BO HÄR MED 5 SMÅ BARN, JA JAG FÖRSTÅR ATT DU INTE ÄLSKAR MIG NÅGOT VÄRST!!
NNNEHHEEJ DU JAG BOR INTE HÄR!!!
Samtidigt som hon höll mina båda händer mav panik och bad till GUD!!

Ja det var den avslutningen!! Hon hade somnat i soffan kl 02-30 med kläder alltså jacka stövlar på i soffan med natt personalen
Sen sov hon nästan hela jul dagen och delvis av annanndagen.
<det sårar

Det sårar mig faktiskt jag vet att jag inte ska ta till mig men det är ofrånkomligt, jag är bara en människa jag tar åt mig!!!

Det som smärtar mig är att jag förmodligen aldrig kommer att kunna ta hem mamma så här en jul en gång till
nästa år är nog mamma så sjuk så då bli det till att fira tillsammans med henne i Graninge ett par timmar!!! Usch och fy hemska tanke!!


Vi hörs snart igen kram på er alla



1 kommentarer

Stina

28 Dec 2011 20:17

Hej vännen!

Tråkigt att julaftonen slutade så. Men det är så om man är demenssjuk, det blir för mycket för hjärnan med mycket människor inblandade även om vi som närstående bara har det bästa för allas ögon.

Vill gärna ge dig ett litet tips. Gå in på Fallgropar.se. Där finns mycket tänkvärt både för er anhöriga och för oss som personal.

Kram. Stina.

Kommentera

Publiceras ej