Hej på er och god fortsättning ;)
 
Hoppas att Ni alla haft en skön och bra jul, vi har haft det bra vi har tagit det lungt och mamma var hemma hos oss på julafton.
Det gick jätte bra förutom att hon var väldigt plockig, pillade sönder sin julklapp nästan innan hon fått ur den ur sin kartong,
Hon fick en liten glas ängel av sin kontakt person, en jätte söt liten ängel med ett budskap skrivet på baksidan.
Mamma bröt av ena vingen! 
För övrigt så var mamma glad och hon hade det trevligt tror jag även trts  plockande med saker hela tiden främst sina kläder hon hade en kjol med volanger i olika längder som hon skruvade och drog i, hon till och med lade kjols tyget på spisen, jag förstår inte varför hon gör så? Hon klär även av sig i tid och o tid? 
Men i år kunde hon i alla fall öppna sina jul klappar, jag behövde bara hjälpa till lite grann. :)
 
I dag har jag så mycket jag vill skriva om och jag vet inte hur jag ska börja eller var jag ska börja? 
Ni som läser min blogg vet lite av vad som händer, jag fortsätter där jag är bara.....
 
Jag fick ju inte till en flytt för mamma så hon är fortfarande kvar på Graninge! För och nackdel. Fördel är att dem har börjat att gå 2 ggr i veckan till ett annat boende som tillhör Graninge som heter Kullabo, dem är mer uppegående där, så det ska vara lite trevligare för mamma att se lite mer människor var tanken samt att dem skulle gå upp några gånger i veckan tex skulle avdelnings ansvariga ta med henne när hon skulle göra ett ärende eller liknande hette det, vilket inte blivit av. Det som blir av i mån om tid!! Är tisdagar när aktivitets ansvarigare kommer till Graninge, de går då upp och äter lunch och mamma träffar tydligen personal därifrån! Jag förstår inte varför det ska vara bra i och för sig, min önskan var att mamma skulle få socialicera med dem andra, men tydligen är dem också för dåliga så det blir inte socialt!?
På måndagar är mamma med i gruppen i 30 minuter tillsammans med den aktivitets ansvariga, jag har inte riktigt förstått vad dem gör men jag hoppas på att det är något i alla fall.
Sedan har vi tappra A som är mammas kontakt person som gör det hon kan för att aktivera mamma, det blir promenader i området i stort sett varje gång A jobbar. Men bara om hon jobbar!!
 
Jag tycker fortfarande att det sociala är alldeles för dåligt och jag har så klart påpekat detta, jag fick då som svar av enhets chefen M att : Blir du någonsin nöjd med vad vi gör för din mamma, vi gör faktiskt mycket för henne, hon har aktivitetr varje dag!!
Vad är det som är så svårt att fatta!! Jag vill att min mamma ska stimuleras SOCIALT!!
Hur ska ni kunna lösa det?
M:Det kan vi inte pga bo kvar principen vi har! Vi har dem boende vi har och kan inte påverka det!
 
Jag valde Graninge för att det var för yngre dementa och att dem gjorde mycket med dem boende, jag har förståelse för att patienterna blir sämre men man får ju inte glömma dem som faktiskt fortfarande är fysiskt friska!? Varför ska dem drabbas av dem som inte längre kan? Det finns min mamma och en patient till som är fysiskt friska och skulle kunna göra dagsutflykter någon / några gånger i veckan men det görs inte alls längre. Min mamma har inte lämnat Graninge på säkert 6 månader utan  mig eller den jag sett till att ta mamma därifrån, då inte personal!? Ska det vara så?
 
Det har till och med gått så pass långt att jag anlitat en person privat för att ta ut mamma! Som vi ger lön, Ska det vara så när vi har ett boende som ska tillgodo se hennes behov?
Dessutom så har man satt krokben på den personen när hon kommit så att hon känner att det är ett problem och hon känner att hon stör och är i vägen för personal varje gång hon kommer? Det har resulterat i att hon dem 2 sista gångerna inte kommit.
Jag är så fruktansvärt missnöjd så jag vet inte hur jag ska göra det känns som om alla dörrar är stängda och jag kan inte göra det jag vill. Det ända jag vill är att mamma ska ha det bra och inte vara så otroligt ostimulerad!
Det finns ett boende jag skulle vilja sätta mamma på men det är här i Huddinge och hon får inte flytta någonstans utom Botkyrka för dem har inget eget val i den kommunen!! Är inte det konstigt att när man är sjuk ska man inte kunna välja var man vill bo, det är bara friska människor som får det??
Jag fick ett nekande av Botkyrka på grund av just detta.
Biståndsbedömmaren frågade mamma om hon trivdes på boendet då han träffade henne i höstas? Jag undrar starkt vad han gått för utbildning eftersom han tydligen inte förstår sig på sjukdomen Alzheimer, vet man inte att det inte går att få ett medvetet svar från en person som är så pass sjuk som min mamma är?
 
På jul afton när jag och Peter (min man) kom för att hämta mamma på Graninge så satt hon i soffan och sov bredvid en extra personal som satt och tittade på tv, inte på jul tv utan något annat skit som inte ens var stämnings fullt på självaste jul afton!!!!
Det var helt kalt och inte det minsta jul stämning någonstans, inte ens en skål med tex god choklad på bordet eller en låtsas jul stjärna på bordet för att höja stämmningen lite! Det gör så himla ont i mitt hjärta att se detta, den andra "pigga" patienten satt i sin fåtölj och sov denne med!!!
Peter som i vanliga fall inte säger så himla mycket tyckte också att detta är katastrof!!
Det ända som indikerar på att det är jul är en julgran i entren och en elljus stake i köks fönstret, sedan har A gjort jul fint i mammas rum men hon sover bara där inne hon vistas inte där.
 
Jag har sökt efter privata boenden men det är svårt att hitta och hittar jag något så kostar det jätte mycket, vad ska jag göra? Jag har försökt att skriva mamma hos mig men då sa skattemyndigheten i från, hon måste bo där hon står skriven och oavsett så insjuknade hon i Botkyrka och dem ska bära hennes ansvar. 
Jag står som i en cirkel, hur jag än gör så kommer jag tillbaka till samma plats!!!
Jag har fått sån ångest av detta så jag vaknar varje morgon med en svärm av fjärilar som snurrar i magen och det är så jäkla jobbigt att hela tiden gå runt och vara orolig!
Jag var så glad från början när vi kom till Graninge att hon kommit till ett bra boende men den tiden är borta!!
 
Har ni något som helst förslag på hur jag ska komma vidare så tveka inte att skriva till mig för jag förlorar snart fotfästet.
 
Här kommer några bilder från vår jul med mamma ;)
 
Varm kram på er alla <3
 
 
 
 
 

3 kommentarer

Maria

29 Dec 2013 09:32

Hej och ett Gott Slut och en förhoppning att år 2014 blir så mycket bättre! Tragiskt att din mamma inte får den stimulans hon har rätt till. Onekligen så känns det som om det inte är mycket som förändrats sen hon/ni flyttade in? Eftersom din mamma fortfarande är relativt pigg och klarar nya miljöer så kanske det går att "flytta" henne?? Vår lilla farmor ( min svärmor) har nu bott några veckor i sitt boende. Kan inte påstå att hon är jättenöjd inför oss men när en väninna till mig var där så var hon så nöjd....Hur som helst så är det skönt att någon alltid finns där. Tycker väl så där en så länge...men att bli bättre än solrosen är väl inte så lätt. Av någon anledning så har farmor permanentat sig-säkert 20 år sen sist! Blev väl så där och själv känner hon inte igen sig. Vi håller nu på och tömmer farmors lägenhet och det är urjobbigt. Lite lustiga saker hittar vi tex så ligger glödlampor i varenda skåp och låda! Hon har packat en påse med saker till oss och till våra barn. Sånt som absolut ingen vill ha-sen ligger en massa andra saker som hon tror ska slängas-förstår liksom inte hur hon tänker.Men det är väl så det är i dimmornas värld?? Hoppas nu att det nya året blir bra för dig och din mamma-för det tar kraft att orka kämpa för de som är sjuka!

Marina Hansen

30 Dec 2013 00:21

Hej Mimmi
Tack för ditt stöd och svar.
Du har så rätt i mångt och mycket!
Man måste vara frisk för att vara sjuk!! Eller hur va? Kram på dig och gott nytt år

Mmm

31 Dec 2013 00:22

Oj vad jag tänker på er! Vet att jag/vi snart är där! Vad är det för samhälle vi lever i??

Kommentera

Publiceras ej