Hej på er!
 
Hoppas ni mår bra, här är det som det är.....
Jag kan i alla fall checka av en bock nu och det är skönt.
I helgen var vi hos min bror i dalarna och gjorde en aktivitetsbräda till mamma. Jag har haft 1000 funderingar på hur jag vill göra men nu lyckades vi till slut få ihop det.
Vi kapade kuber  i fyrstavs virke och målade dem i alla glada färger sen gjorde vi en botten med en list runt kanten så kuberna/klossarna inte ramlar över kanten.
 
På alla klossar skrev vi ord, namn, korta meningar som tex
Mamma, pappa, mormor, farmor, sol, hav roligt,vacker, katt, hund, himmel, barnbarn, du är fin, vacker osv osv
 
Det blev jätte fint och vi blev så nöjda med vårt slutliga resultat :)
En sån här skulle verkligen alla demens avdelningar ha. Vi gjorde alla ord specifikt för mamma, vi lade ord som hon kan assosiera till sin gamla intressen och runt sin familj. 
 
det var så roligt när jag gav den till mamma för hon satt och tittade sen kikade hon ut genom fönstret, och sa:
Katt på lådan!, det låg en kloss med ordet katt på i hennes synfält! Det var fler korta meningar som hon sa när vi satt där och fikade, det var precis det jag ville!! Hi hi vad glad jag blir....
 
Jag och en personal satt länge med mamma och det var verkligen spännande att se hur hon assosierade runt alla orden. Jätte roligt.
Det funkar ungefär som ett alfapet fast för en som inte längre kan bilda ord tillsammans.
 
Här kommer lite bilder...
 
 
 
 
 
     
 
 
Visst blev det bra?
Vad tror ni? Visst kan det vara bra att få alla orden?
Tanken var att det ska vara lagom stora bitar greppvänliga och färg glada så klart och röd botten för att det är en glad och bra färg för dem som är dementa.
 
Vi blev nöjda i alla fall och det var roligt att alla var med och hjälptes åt även barnen ;))
 
OBS Kopiering förbjuden utan tillåtesle!!! OBS
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer

Sundsvalls Micke

21 Jan 2014 16:09

Hej!
Ja det ser fint ut. Tyvärr så funkar inte nåt liknande för min sambo. Han är nämligen färgblind. Vi hade kunna få som hjälpmedel liknande det ni gjorde själva. En tavla med ord o meningar i glada färger. Men vi fick tacka nej då det aldrig funkat.

Han är defekt på alla färgskalorna, ej röd/grön bara som är det vanligaste felet.
Hade det varit bara lite till så hade han hört till de få i världen som inte ser färger alls.

Kram. Micke

Svar: Hej MickeÅh vad tråkigt! mIn son är oxå färgblind men han ser en del färger
Jag hade inte en aning om att något liknade fanns ens en gång. Varför har inte min mamma fått en sån då?
Det ska bli mycket spännadde med den utredning dem ska göra snart ser verkligen fram mot det. Jag bad om alla journal anteckningar i onsdags för att se vad dem gör med mamma och inte så jag har riktigt med kött på benen....
Hoppas att ni har det så bra ni kan och att du fortfarande orkar... Brukar tänka på dig. Du är verkligen en kämpe.
Varm kar på er Marina
Marina Hansen

maria

21 Jan 2014 18:22

Så bra-allt för att hålla minnet igång!!

Svar: Åh det funkade verkligen;)
Marina Hansen

Sundsvalls Micke

03 Feb 2014 08:52

Hej igen!
Är olika då det är olika landsting. En del har vissa hjälpmedel o andra har inte samma.
Vi har nu fått sjukhussäng, rullstol och en (kran) lift till hjälp att få upp min sambo då han hamnar på golvet. Så vi har nu fått en massa hjälpmedel.
Går och väntar på min resa nu den 30/3 till kanarieholmarna, men känns som lååååångt dit.
Fast rätt som det är så får jag åka. *S*

Kram Micke

Kommentera

Publiceras ej