Hej på Er!
 
Jag vet inte hur jag ska börja? 
Mamma har varit jätte hängig i ca två veckor och man har inte förstått varför! Mamma har sovit mycket somanat i tid och otid. Hon har inte orkat något säger personalen!!
I dag hade vi mamma hemma och efter en stund upptäcker jag att mamma ofta går med fingrarna i munnen och suger in kinderna hela tiden. 
Jag kikar då in i mammas mun och upptäcker detta!! Se bilder nedan!!??
Vad tycker ni om detta?
 
Snacka om att mamma har ont i munnen, hon blöder när tandborstning utförs och har gjort länge... Hur kan man ha missat detta när man hjälper mamma varje morgon och kvällmed att tvätta sig. Mamma är för sjuk för att ta hand om sig själv det är därför hon är på Graninge. För en tid sedan hade mamma blå stortå naglar pga att fotvården blev uppskjuten två gånger. Naglarna växte ut och klämde i skorna så pass att naglarna blev blå! Kan ni tänka er hur jä...a ont hon måste haft i skorna dagarna i ända. 
 
Tack och lov så flyttar hon snart och jag hoppas och ber på mina bara knän att detta blir bättre föer mammma.
 
Jag står inte ut med att veta att mamma har det så här dagarna i ända. Jag lämnar min mma till ett boende som lovar att vårda henne enligt konstens alla regler och vad händer!!
 
Vad hade ni gjort? Tycker ni att jag ska Lex anmäla detta? 
Jag har pratat med en kvinna som driver ett boende på Gotland och hon tycker att jag ska göra det.
 
Jag ser fram mot era svar
 
Varma kramar på er
 
 
 
 

8 kommentarer

Mimmi

17 Aug 2014 09:16

Anmäl Marina!! Det är förfärligt hur våra sjuka behandlas! Din mamma har redan fått genomlida detta men ingen annan ska drabbas! IVO är ju myndigheten som tar emot anmälningar. Vi tog upp både mammas oröntgade fallskada som var en bruten höft, kommunikationen usk+ssk+läkare. Vi anade att den var usel men så usel kunde jag inte tro. Ssk hade ett datasystem för journaler mm, läkaren hade ett annat datasystem och jourläkaren ytterligare ett system-ingen såg vad de andra ev skrivit. Kommunikationen var inte bristfällig den fanns överhuvudtaget inte. Man inf inte oss om medicin byte men vi märkte negativa förändringar och krävde journaler. Klart inte din mamma vill äta när munnen gör så ont....Tandläkare kanske är på sin plats. Har faktiskt börjat fundera på att läsa juridik-känns som det krävs -både för familjen men också för att det kommer att komma många som drabbas av demens som inte har någon familj eller vän som orkar kämpa för dem....Heja Marina du är bäst som orkar kämpa så för din mamma!!

Aite

17 Aug 2014 11:19

Hej!
Det är klart, att du skall göra en anmälan. Det ser inte ut, att din mors tänder har skötts alls, eftersom tandköttet har blivit så inflamerad. När du tidigare skrev om din mors trötthet och försämring, tänkte jag på urinvägsinflamation. Även den kan ju göra patienten mycket sämre. Undrar om vi någonsin får en vård, som fungerar till fullo. Vår mor, som är 96 år, är på ett vårdboende och lite åldersenil. Hon berättar om någon i personalen, som är elak. Mor vet inte namnet, men vi har ändå påpekat detta till ledningen. Svaret var: "Jag har fullt förtroende för min personal. Er mor måste ha drömt." Jaa, vart vänder man sig då?
-Det är ju ett tag kvar tills din mor får flytta och munhygienen måste skötas under tiden. Hon måste få komma till en tandhygienist och personalen måste skärpa till sig.
Hoppas allt går bra!

Mimmi

17 Aug 2014 15:08

Dottern har just varit och hämtat farmor-fick då höra att den man som flyttat till boendet nyligen varit så orolig. Det märkte jag iofs direkt och han var lite hotfull i sitt beteende. För någon dag sen så fick man tillkalla polis-så det känns som en repris av mammas boende-personalen räcker inte till och nu blir det till att kämpa igen...Att vara anhörig eller sjuk är ta me tusan inte roligt!!

Mmm

17 Aug 2014 21:10

Usch vad ledsen jag blir när jag läser och ser detta! Ja vad hade jag gjort? Talat med dom ansvariga, visat min förtvivlan och anmält!!

Svar: HejDet är precis vad jag gjort även skickat en anmälan till IVO.
Tack för din medkänsla
Kram marina
Marina Hansen

Mmm

22 Aug 2014 21:48

Vill bara sända dig goda tankar och en hjärtinnerligt kram! Följer din blogg och det ger mig styrka och därför vill jag säga Tack till dig! Tillsammans kanske vi blir starka!!??

Svar: Tack fina du!Det värmer att människor kikar in och ger en stöd även på håll.
Varm kram på dig
Marina
Marina Hansen

Maarit

02 Sep 2014 19:41

Min mamma har alzheimer. Jag går med en stor klump inuti hela tiden. Hon sitter som en hamster i en bur. 10-20 min egen tid per dag. Men dygnet är långt, och hon kan inte stimulera sig på egen hand.
Har precis lämnat klagomål till kommunen, då de inte tillgodosett hennes behov av vård, eller sett till att hon fått vård, när hon hade lunginflammation nyligen.
Mitt liv är helt genomsyrat av oro, och skyndar till boendet för att ta ut mamma, så hon slipper sitta inne hela dagarna.
Ska det behöva vara såhär?

annili

03 Sep 2014 11:43

Framför allt ska vi väl prata med varandra.Höra bägges verision av det hela innan man går vidare.Som anhörig vill man ju naturligtvis att allt ska fungera bra med ens mamma,men vi får inte glömma att dessa dementa människor inte alltid är lättta att vårda och dssutom inte alltid medverkar som tex vid tandborstning.

Jenny Eriksson

08 Sep 2014 16:23

Blir så ledsen! :( Jag tror också på anmälan, precis som de som tidigare skrivit kommenterat. Sänder en varm kram <3

Har följt dig på din facebooksida en tid. Jag har själv varit anhörig till min pappa som drabbades av Alzheimer. Idag bloggar jag om demens och att vara anhörig för att sprida kunskap på www.bortmedskammen.se

Vi ska nu sammanställa en lista med länkar på bloggar då vi har fått önskemål från en läsare att göra ett inlägg med tips på andra bloggar om demens och att vara anhörig. Får vi ha med länken till din blogg på den listan? Du får såklart säga nej - det är därför vi frågar först. Svara gärna med ett mail till [email protected]

Varma hälsningar
Jenny Eriksson
www.bortmedskammen.se
www.facebook.com/bortmedskammen

Kommentera

Publiceras ej