Hej på Er!
 
Ja nu har det hänt så mycket så jag vet inte riktigt vart jag ska börja?
 
Mamma fick en infektion o munnen som var orsakad av dålig mun hygien!
Vi fick ta mamma till sin tandläkare som gjorde en undersökning på henne. Den visade att hon hade en rejäl infektion i övre delen av tandköttet och dem ville att mamma skulle på akut medicinsk tandvård för att göra rent. Det kan bli svårt eftersom mamma är dement och förstår inte att hon ska gapa, därför var den tvungen att göras under sövning.
På tisdagen ringde jag runt och förökte hitta ett ställe som kunde ta emot mamma. Slutligen hittade jag Sanderyd som fixade en tid till mamma.
 
Mamma har ingen mjölte och hon har MRSA vilket inte är en god kombination. 
Man hade träffat en läkare på boendet på onsdagen innan och då hade man bestämt att prover skulle tas.....
På tisdagen då mamma fick akut tiden på Danderyd hade man fortfarande inte tagit dessa prover. 
 
När mamma kommer in så gör man i ordning henne för en sövning och en rengöring i hennes mun.
Efter ca 40 minuter så ringer man och vill att vi ska komma ner till operationen, vi går ner och deras fråga var, Vill ni att vi drar ut tänderna som är kvar och gör en tandprotes eller vill ni att tänderna som sitter ska sitta kvar?
Självklart så vill jag ju att mamma ska ha sina egna tänder!! Dem berättar att dem gjort rent ordentligt och att den kraftiga inflamation som fanns ska kunna med penicillin behandling botas. Skönt.
 
Under tiden då vi väntar på att mamma är på op så har jag sökt upp den läkare som mamma varit i kontakt med på Graninge veckan innan, jag vill ställa rågan om hur proverna ser ut?
Läkaren ringde och jag frågade hur det såf ut? Han berättar då att dem inte ens tagits? Alltså en vecka senare än han träffat mamma!? När jag upplyste honom om att mamma låg på op med en inflamation i munnen som dem tvingats rengöra blev ha tyst!
Jag frågade honom om det hade varit så att man tagit proverna när dem skulle tas så kanske inte detta hänt! Jag berättade också att mamma faktiskt är både utan mjälte och har MRSA, Frågan bar till honom om han inte såg allvarligt på detta? 
Han ansåg sig inte gjort något fel och proverna skulle ju tas två dagar senare......alltså efter operationen?!
 
Jag ifrågasatte hans kopetens som Läkare och berättta de att jag skulle gå vidare med detta och då slängde han på luren i örat på mig!!!
Tack och lov så hörde mammas kontaktperson hela samtalet!!
Jag har nu IVO anmält detta men vad händer då i dag?
 
Mammas kontakt person ringer och säger att hon hade tänkt gå på fotvård med mamma denna vecka men får inte för avdelnings ansvariga H! Hon tvingas att välja att gå på visningen av mammas nya boende som kommer att ske den 6 oktober  eller fotvården?! Hur nu det kan höra ihop. 
Är inte fötterna hälsa? Jag kan ta att besöket på Tornet kan vara en aktivitet men inte fotvård det måste ju gå under omsorg och vård!
 
Jag blev så ursinning och bad att få prata med Heidi viket jag fick. Självklart så ifråga satte jag detta precis som jag beskrivit i texten här. Varpå hon svarar att det är bara en aktivitet i månaden för min mamma och den förra aktivititen tillbringade vi på Danderyd!
 
Alltså jag blir galen, vilket jag också sa till henne i inte så vänliga ord! Jag sa : Om en patienet har 10 läkarbesök på en månad då har denne då alltså 10 aktiviteter.......
Låter inte det lite konstigt?
 
När jag fick prata med A igen så kunde jag inte mer än att säga att detta är en av dem många anledningar till att jag aldrig mer vill att mamma ska bo under Vardaga och Graninge. 
Mina ord till Heidi avdelnings ansvariga var: 
Detta är katastrof och Ni borde skämmas att kalla Graninge god omsorg! Jag ska göra allt i min makt för att förmedla mitt missnöje mer Er och jag ska tala om för varenda tidning, nyheterna, Kalla fakta allt som jag kan kommapå!!! Hoppas att ni skäms och jag hoppas att jag aldrig mer behöver få se er igen. Jag sa också att jag speciellt bett enhetschef M  om dem skulle behandla mamma på det allra bästa sett det kan sista tiden
 
A lovdade att hon skulle försöka få tag på M som är enhetschef och prata med henne ang detta, jag har inte hört någonting ännu!
 
Vad tycker ni? Har jag fel? Är det rätt att det ska vara så här för min mamma välja mellan att få fotvård eller gå på en trevlig avslutning med sin kontaktperson????
Snälla var är vi på väg? Pest eller Colera!!!
 
Jag ska nu kopiera lite i dessa texter som jag sedan ska maila runt till alla mediala tidskrifter, och debatt program
 
Längtar sååå att hon snart ska flytta till det andra boendet!!!
Jag slog en snabb pling till dem och frågade om det kunde bli så här på deras ställe men hon gav så klart att det är två olika former av utflykter!!
 
Ja vi får se hur det ska bli, jag hör av mig snart 
 
 
 

1 kommentarer

Mimmi

26 Sep 2014 11:08

Åh Marina så jag lider med lilla mamma och dig!

Att det skulle vara månadens aktivitet att få gå till dr-känns mer än förfärligt!! Skönt att det snart är flytt dags och sämre kan det ju knappast bli.
Farmor ( min svärmor) har nu kommit in i verksamheten på det nya boendet-men visst har vi vissa problem ...... Farmor har opererats för gråstarr för ett tag sen-min dotter hämtade henne på boende redan vid 7,00 och de tog bussen till Stockholm. När dottern tittar lite närmare på farmor så är hennes kläder genom smutsig-alltså inga fräscha fläckar utan ingrott fett mm. Farmor som alltid varit ren såg ut som en uteliggare-tog upp det med personalen och de vill ju inte "kränka" henne......De ska kunna få henne i rena kläder på ett lätt och skojigt sätt-det vet vi skulle fungera. Så säger de att hon klarar sig så bra själv på rummet......men hallå!! När vi kommer dit är det använda blöjor som är gömda och rummet stinker, hon har tvättat en del blöjor, klippt sönder en ny tröja, hällt lite blandat i vatten kokaren....Hon klarar sig inte själv fast hon kan prata och förstås säger att hon kan göra allt -för det kan hon i sin skalle. Trodde vi hade fått nog med att strida för min dementa mamma men så var det inte----nu är det farmor som gäller och hur framtiden kommer att se ut vågar man knappast tänka på! Stor ökning av dementa antar man, många som tillkommer har även alkoholrelaterad demens och alla utvecklingsstörda som nu lever längre och får demens-hur ska vårt samhälle hantera detta jätteproblem!! Känns inte tryggt att bli gammal i vårt land längre..........

Svar: Dementa står allra längst mer på vård skalan Mimmi! Det måste vi alla hjälpas åt att göra tills vi får en förändring!!
Tack fina du och Alla andra för ert stöd
💜 varm kram på er Alla
Marina Hansen

Kommentera

Publiceras ej