Hej på er!
God fortsättning på er!
 
Ja som man säger Nu börjar det brinna i baken tror jag!!
 
I torsdags ringde mammas Dr och frågade lite om mamma hon hade sett mamma innan jul stå och suga på en kabel i ett fönster! Hon hade försökt få kontakt med henne men det hade inte gått så bra, så hon undrade hur jag upplever mamma!
Jag upplever mamma ganska mycket klarare när hon varit socialt stimulerad än när jag hämtar henne från Graninge vilket Ni vet så har jag 10000 ggr sagt att hon måste stimuleras!!
Jag berättade för Dr´n att jag hade anlitat en kvinna som skulle komma en gång i veckan för att ta ut mamma till typ ett centrum för lite fönster shopping eller fika på ett café eller liknande!!
Dem har alla möjligheter att göra något men det är alldeles för passivt och så har mycket annat att göra!!
Dem bor 7 patienter på mammas avd och det är mamma och en till som är pigga och fysiska och har behållning av social stimulans, men omvårdnaden på dem som är sjukare prioriteras!?
Kostigt!! Jag tycker att dem måste ta in mer personal så att det inte blir som det är nu alla ska ha sitt anser jag.
 
I alla fall så har Dr´n nu skickat en remiss till en överläkare som ska utse en utredning runt mamma för att först och främst kika genonom hennes mediciner sen och se och intervjua både personal och mig som anhörig för att se hur mamma har det
GUD SÅÅÅÅÅ SSKÖNT! Äntligen säger jag!
 
Hoppas verkligen att det händer något nu för annars får jag nog acceptera att dem sjuka /gamla inte är värda något i samhället längre
 
I dag var faktiskt mamma och hennes kontakt person ute för första gången förutom att promenera i området, jag vet inte hur det gått men jag vet att mamma var glad för en av mina vänner ringde mig och berättade att hon sett mamma i Huddinge Centrum och hon var jätte glad och hälsade glatt på min väninna när hon sa Hej!
Hon såg även att mamma sa Hej till andra människor och en del hälsade glatt tillbaka vilket gjorde mamma glad! 
Hoppas att A kände vad jag hela tiden påpekat att dett är en annan mamma när hon kommer ut.
 
Nu har också A bett om att få det rum som aktivitets ansvariga skulle inrett (som ännu inte är gjort) 
och hon fick ta det till mamma, där inne ska hon få plocka hur mycket hon vill och hon ska också få saker dit in som hon kommer att ha behållning av, som tex den aktivitets tavlan jag bett om tusen gånger.
Det är ju toppen!! Bara det att för typ 1-2 månader sen så tömde vi ju mammas lgh och slängde och skänkte bort ALLA hennes saker! Nu är vi i behov av en del av dem igen!!
Som en smäll rakt i ansiktet kändes det som. Samtidigt som det så klart blir bra förmodligen till slut. Så nu har jag letat på Facebook och även andra bortskänkes sidor om saker som mamma skulle kunna ha nytta av!
Kuddar att piffa till, ett överkast att sträcka,blommor att pilla med, gardiner att rätta till osv osv....
Jag lämnade 2 kartonger strax efter att mamma flyttat in med en massa målar saker som hon i dag skulle kunnat hålla på med , men dem lådorna är bort tappade?
 
Nu är då min sökning igång med aktuella saker till mamma.
I morgon ska vi gå på Ikea och titta lite på vad vi kan hitta det kanske finns något roligt färg glatt där.
 
Ja vad säger man? Min man säger att jag är på god väg in i väggen!!
Och det stämmer nog? För jag har sällan mått så jävla dåligt, jag känner att jag har tappat all ork, all kämpar glöd, orkar knappt ta tag i mina kunder,  att firman ska komma igång lite mer....
Kan inte sova på natten vaknar och har en fruktansvärd oro i magen förjämnan....och inte att förglömma min smärta som ökar när jag jobbar, vilket jag vill göra.
Sen inte nog med allt kring mamma jag har ju 4 barn också varav en av dem gör en diagnosutredning för Bipolär!!
Min ena son har det skit jobbigt i skolan med lärarer som är förjävliga och hela åk 7 har gått åt skogen! Sen allt annat som alla andra vanliga människor lever med som jag så klart också lever med!
 
Fast så klart händer det roliga saker också ;)
Vi har precis sålt i väg
5st valpar som varit helt bedårande söta och mycket kärlek så klart och mycket jobb men roligt jobb. Den här gången behöll vi en liten Majken en ur söt liten tjej som är helt underbar och sprider så mycket glädje
Nu har jag fått skriva av mig lite tack för det! 
Ha det jätte bra nu alla vi hörs snart igen ;)
 
 
            
 
 Majken 
 

3 kommentarer

Maria

14 Jan 2014 10:29

Så skönt att något händer runt din lilla mamma! Var rädd om dig själv så att du inte hamnar i den berömda väggen-det gynnar ju inte någon! Den resa du nu gör med utredningar av ditt barn-har jag gjort....så tufft och så jobbigt! Önskar att ni hittar bra redskap att hantera allt som händer-tänkte skriva "privat" mail till dig men jag har tydligen inte din e-post kvar....Hörs sen! Kram

Svar: Hej Mimmi!
Det händer tusen saker, jag tror det kommer stora problem runt det där rummet. Rang ordning i personal grupp !!!
Skriv gärna [email protected]
Kram Marina
Marina Hansen

Anneli

14 Jan 2014 13:27

Jag vet inte om du har nån nytta av den här bloggen. Det är en 60-årig kvinna med alzheimer som skriver om sin vardag. Hon har även gett ut en bok.

http://alzheimer.bloggo.nu/




Svar: Hej
Tack för ditt svar det värmer. Jag har varit i kontakt med henne faktiskt! En otrolig kvinna en kämpe
Ha det jätte bra
Marina
Marina Hansen

Anonym

19 Jan 2014 18:49

Tänker på dig och tycker du kämpar så väl för din mor!

Svar: 💐tack
Med vänlig hälsning,
Marina
Marina Hansen

Kommentera

Publiceras ej