Hej Alla!
I dag var jag till  mamma en stund ca 2 timmar......
Men jag städade i ca en timma! Jag förstår inte vad som händer i hennes huvud? Hon hade röjt i hela sitt rum, allt var upp och ner, hon hade flyttat runt sin fåtölj till andra sidan rummet hon hade fösökt att öppna stora fönstret och då förmodligen vält sina blommor för dem låg på golvet och hon hade rullat in dem i badlakan och 2 b-har i samma knyte!!
Jord och skräp överallt, rörigt ommöblerat, omflyttat, hon hade stoppat en dun toffla full med alla möjliga saker från telefonbok till smink till ja b-har igen.....
Det som jag inte kan förstå är hur hon orkarkat bära runt på fåtöljen den är jätte tung!!
Jag höll på att städa en timma nästan egentligen skulle jag tagit kort på det för det är så svårt att sätta ord på hur det såg ut.

Mamma sov under tiden hon har ont i halsen och känner sig lite ur form fast tydligen inte i natt när hon plockade runt till kl halv 5 i morse.
När jag var klar då gjorde jag lite frukost med risifrutti kaffe och glass, vilken härlig frukost va??
Det tyckte mamma i alla fall hon mumsade så gott. Sen satt vi och pratade en stund men hon var ganska vimsig så klart fast det är inget ovanligt :)

Sen en sväng hem till Josephine för en fika med äppelkaka och cuocakes super goda.

Jag ska försöka ta ut mamma någon dag nästa vecka så hon får gå och shoppa det är det roligaste mamma vet.
Så det var den här dagen man undrar som sagt hur det är jag skulle vilja vara en cell i mammas järna och bara få veta vad som händer och snurrar?????

Så ha det bra nu alla vi hörs snart igen

1 kommentarer

Mimmi

29 Oct 2011 11:27

Ja Marina vad ska man säga..........vilken kraft din mamma har??

Så skönt att mamma har sitt boende-annars hade oron för din mamma lätt kunna försätta dig i jobb o oro dygnet runt!

Just plocket med saker är väldigt tydligt vid alzeimers. Vet att mamma ständigt gömde sin handväska o sen satte hon fart på alla att leta efter den....Man måste leta efter det komiska annars blir man själv så ledsen-för vi vet att så här skulle våra friska mammor aldrig göra...

Tänk min mamma som berättade för min syster hur hon skulle göra om hon inte fick sin vilja fram.....alltså min kloka mamma kastade bla juice på personalen o tyckte det var ett bra sätt!!!! Ja vad säger man, först så skämdes vi o sen så måste vi se det tokiga i det hela...Det är klokt av dig att försöka ta ut mamma i ett relativt tidigt skede av sjukdomen för sen kan det lätt bli för mycket för den sjuke...Mamma var ute massor i början. De åkte ofta iväg o åt på ett värdshus. Där klättrade mamma snabbt upp på scenen o drog sina sånger-hon kunde nog varenda text. Personalen jublade när hon kom o de andra gästerna kunde nog inte förstå hur sjuk denna tant var. Hon skojade o showade hej vilt o vi vet att det bara var repliker o ord som fanns djupt i hennes hjärna. Men så vill jag minnas min mamma-sjungande o mitt i centrum av allt, hon var vårt nav o nu utforskar vi vem som ska vara navet framöver.......Alltså inte i min nuvarande familj utan i den stora familjen med syskon o massor av kusiner o kusinbarn.......Styrkekramar Mimmi

Kommentera

Publiceras ej