God jul på er alla

I dag har mamma varit hemma med oss, vi tar haft en trevlig liten jul afton !
Öppnat lite klappar ätit gröt och druckit glögg.

Känns skönt att mamma fick vara med oss en stund hade velat haft henne längre men jag tror att hon kanske inte klara det! Jag vet inte faktiskt? Det kändes som om hon ville stanna nu när vi lämnade henne, hon ville inte kliva ur bilen jag fick verkligen dra ut henne, bokstavligen, inte riktigt men vrida ut hennes ben och visa henne ur! Det känns surt som F...n

På något sett så kändes det som om hon ville vara med oss,
Jag får hämta henne en annan dag i Jul, mös tror jag åtminstone att hon gjorde. Jag tror att hon känner att jag gör vad jag kan för henne

Min fina lilla mamma det är så konstigt att allt har gått så fort det är andra julen nu som hon inte är med oss och jag lider dom F....n jag kan inte riktigt släppa det.....

Jag vet att det finns andra som har det värre, det var en man som kontaktade mig via min FB sida anhörig till någon med Alzheimers
Han berättade att hans fru haft Alzheimers i 10 år och har precis i dagarna kommit in på ett boende, han var sååå ledsen och berättade att han grät mest hela tiden.
Alla min tankar går till honom och hans familj

Jag önskar er alla en underbar jul och ta hand om varandra


Vänlig hälsning
Marina

2 kommentarer

maria

26 Dec 2012 11:06

Så skönt att det fungerade runt lilla mamma. Klart hon vill vara med er-frågan är väl hur hon mår efter besöket?? Så blev det för vår mamma-hon var helt förvirrad (alltså ännu mer) i 14 dagar och då fick besöken mindre värde....Sorgligt men sant. Vi firade mammas 85 års dag på boendet. De hade en festlokal vi kunde använda. Vi var de närmaste men nu förtiden är vi runt 30.Mamma var helt närvarande hela tiden-hon kände inte igen alla och var tvugna att fråga mig vilka vissa var...Det blev i allafall ett kalas och hon fick vara drottning-det gillade ju hon.....
Nu är julen snart slut och jag är fortfarande sänkt efter en ganska stor operation-men jag ser framåt, snart mår jag prima.......

Men vi har ett större problem på uppsegling: svärmor....
Hon fyller 83,är helt rörlig men mycket försynt och det är ju ok-men minnet.......Dagen innan jul ringde hon och frågade om det var julafton??? Jag mindes direkt när jag gick med mamma från Södermälarstrand till sonen i Gamla Stan-var 5e steg frågade hon vad det var för dag och vart vi skulle....
Svärmor har ringt och sett min man utanför hennes fönster på natten-men om han skulle dit på natten så har han nyckel.....
Hon lägger bort det mesta och sist tappade hon bankomatkortet-hon som är så otroligt noga bara tappade det.....
Ja ni vet-man lägger ihop och funderar???? Hon vägde sig här i går och hon har alltid varit smal men 46 kg-nej det är för lite....
Precis som mamma säger hon att hon äter men jag tror henne inte....Min man är ännu i förnekelsen-vet att det tar tid att komma ur den fasen-men ju fortare ju bättre...

Önskar alla ett Gott Slut och ett hejdundrande bra 2013

johanna

30 Dec 2012 00:54

Tackar så hjärtligt för din röst!
Passar även på att skicka massor med kramar till er, jag blir berörd utav denna blogg, så vackert.
Jag kan inte påstå att jag vet hur det känns när någon man håller kärt insjuknar i just alzheimer, men jag tycker det är otroligt modigt och starkt utav dig att dela med dig utav det här och att låta andra ta del utav det, de kan verkligen vara lärorikt för många, och en hjälp för andra i samma situation. Som sagt, massor med kramar till dig, och din mamma. Fina du

Kommentera

Publiceras ej