Hej

Tack snälla för kommentarer jag ska kolla med den i Älvsjö
Jag var hos mamma i söndags och när vi skulle hämta henne satt hon och åt lunch eller blev matad

Jag tog över och försökte få i henne det sista men jag tror inte hon tyckte om maten dels hade den blivit kall sen tror jag inte att mamma tyckte om den

Vi tog mamma nedtill Södertälje för att bara kika lite och komma ut i det fina vädret
När mamma skulle gå in i bilen så var det jätte svårt för henne hon förstår sällan hur hon ska göra när det varit en tid mellan gångerna, vi får trixa och fixa så hon kommer in i bilen till slut med lite mek går det

När vi sedan igen ska åka hemåt och hoppa in i bilen så funkar det genast bättre! Är det inte märkligt? Jag kan slå vad på vad som helst att det kommer tillbaka så fort hon stimuleras!!

Sedan när vi kommit hem så startar mamma alltid med att fixa runt lite i köket, hon torkar bänken och diskar och plockar undan jag ser att hon njuter av att göra något

Personalen på boendet säger att mamma inte längre äter själv, jag kan bevisa motsatsen!! Här hemma äter hon själv dock med lite kladd men hon äter själv med sina bestick
Jag tror att det är för att vi äter samtidigt och det är luv och rörelse...... Det är inte det på boendet!!

I dag var jag där igen för det var anhörig Eagles middag och kaffe
Återigen så är mamma ganska okontaktbar när jag kommer, vi fick smörgås tårta vilket mamma faktiskt alltid tyckt mycket om så jag hade hoppats på att mamma skulle äta själv men det gjorde hon inte helt tyvärr men i alla fall mer än hon brukar. Mamma har alltid varit ganska kvick i sina händer det kan man fortfarande se för hon leker gärna med besticken i tallriken med små små rörelser...

Sedan gick vi ut på deras baksida och det är super mysigt där och i dag hade dem ordnat med en musikant som var där och spelade gitarr och sjöng, mamma tycker det är mysigt med musik hon blir glad ;)

Vi satt tillsammans och lyssnade och mamma pratade på, ibland förstår jag att hon pratar med mig om mig! Konstigt men sant. Hon har så mycket kärlek i sig hon satt och klappade på mig och log för sig själv
Fy fana vad jag saknar henne :((
Ibland blir det så himla uppenbart att hon saknas.....som i dag hon hade tyckt att det var trevligt och bjudit upp till dans hon blev alltid så glad när det kom någon och spelade.

Jag var hos mamma i 2 timmar och det var en trevlig kväll med många anhöriga Tyvärr så blev det inte så mycket prat med någon av dem, jag hade så gärna velat veta vad dem känner för aktiviteten på Graninge

Ja vi får väl se hur mötet går på måndag jag och min man ska gå tillsammans tack och lov

Vi hörs snart igen

Tack för uppmuntran det betyder mycket
Ni är så starka framför allt du Micke som orkar som du gör
tur att du orkar. Det är kärlek det

4 kommentarer

Sundsvalls Micke

27 Aug 2013 22:56

Hej tack för dina värmande ord. Men man blir så stark man måste för att fixa det hela. Skulle skrivit tidigare men tyvärr inte orkat då det hänt saker här hemma jag ännu en gång fått kriga om :-(
Jag tycker fortfarande ni ska strunta i enhetschefer allt vad det heter och gå till socialtjänstchefen i er kommun. Skriv ett mail och klaga. Skriver du så måste de spara och arkivera till handlingarna. Aldrig någonsin ta nåt via tel eller möten! Skriv om allt (urinvägsinflammation) och allt du upplevt som är dåligt på boendet.
Sen att de tittar snett på dig får du tyvärr stå ut med sen.
Och det värsta med det hela är att man som anhörig måste gå igenom socialtjänstlagen för att veta vad den säger och kunna ställa krav därefter.

Kan säga nu att jag är väldigt slutkörd. Förra månaden så fick jag vara hemma från jobbet väldigt mycket och jobba som assistent själv, ja kommer det ingen kan jag inte gå på jobbet. Hade 230 timmar i assistanstid hemma o så har jag ett jobb dessutom. Men det kostade assistansföretaget över 30000. Så har ju jag till min resa nu i 20/9 jag åker på.
Därför det är strul med frösunda. Sommarvikarierna de skaffade var ena riktiga stolpskott. Sjukskriven för bakfylla hela tiden *suck*

Stor kram. Micke

Sundsvalls Micke

27 Aug 2013 23:16

Hej igen!
Kom på en sak! Om du vill och orkar läsa på om vad som gäller så hittar du på Alzheimersföreningens hemsida socialstyrelsens författning som anger hur vård av dementa och andra ska gå till o vad krav som ställs.
Det är en länk långt ner till höger har jag för mig. Är en PDF fil. Kolla där om du vill och orkar. Jag gått igenom det mesta av den förutom socialtjänstlagen....
Ja krävs mycket av en anhörig tyvärr för att ställa krav.

Varm kram Micke

Maria

29 Aug 2013 09:33

Marina och Micke!
Vilket jobb ni lägger ner-förstå att ni har inget val! Det är så tufft med dessa sjukdomar och jag kan ana att det känns ännu värre ( om det nu går) när det är så unga människor som drabbats! Precis som Micke skriver -skriv så att allt diarieförs-det är så viktigt! När allt var som jobbigast med min dementa mamma så skrev vi ner både klockslag, dag och med vem vi var i kontakt med. Inte roligt men det kan vara bra att ha. Vi väntar fortfarande på svar ifrån den nya myndigheten Inspektion av vård och omsorg. Kravet vi har är att veta hur framtidens och dagens patienter ska slippa gå med benbrott utan att ens få en röntgen. Vet att de som jobbade närmast mamma insåg att hon behövde utredas men dr på det privata vårdbolaget tyckte nog det kostade pengar och så kände han att inget var av.... Men efter 5 veckors skrik så fort mamma gick så fick vi igenom en röntgen och tänk hennes höft var bruten för ca 5 veckor sen. Så 2011 står det i mammas dödsattest att hon dog av alzheimers ( det är jag helt med på ) och en obehandlad fraktur!!! Så ska inga behöva ha det i vårt land.

Vila mellan varven måste vara en nödvändighet för alla och ännu mer för er!! Hoppas allt löser sig för era kära och självklart att ni får lugn och ro och känner trygghet när det gäller vård och omsorg för era nära! / Maria

maria

03 Sep 2013 10:12

Hur går det Marina? Har du fått tag i Solrosen?? Om inte så har jag fortfarande kontakt med 2 ur personalen.
Nu i förra veckan så fick vi beviljat att vår farmor ( min svärmor) är berättigad till särskilt boende enl socialtjänstlagen. Det är i allfall ett steg på vägen. Farmor vill flytta och det är en stor skillnad mot min mamma som vi "lurade" in på ett boende för hennes eget bästa. Hoppas allt fungerar så bra det går för din lilla mamma-själva börjar vi förbereda oss på farmors flytt som kommer att innebära att min man och jag flyttar till hennes lägenhet. Betydligt mindre än vår, betydligt billigare hyra och balkong-som jag har saknat så...

Kommentera

Publiceras ej