Hej på Er!
 
I dag var det möte på Graninge tillsammans med Läkare, sjuksköterska, enhetschef och kontakt person och slutligen jag och min man ;-)
 
Det kändes faktiskt bra i dag på mötet, jag hade nog inte förväntat mig det. 
Vi gick igenom vad man kommit fram till vid vårdplaneringen visat, och följderna av deras förändringar. 
Man har bestämt att mamma ska läggas för en vila mitt på dagen om hon vill och sedan ska kvällspersonalen lägga mamma för att hon ska slippa så mycket olika personal, vilket är bra för mamma så klart, mamma har en jätte stor intigritet och tycker inte om att någon kommer för nära henne. Det ska vara så lite ny personal runt mamma som möjligt. Man ska också lyssna och stanna upp när man märker att hon inte vill något, då ska man ta en paus och försöka leda om till något annat så hon känner sig trygg igen. 
Vi ska också få en vice kontakt person så att vi har någon som vet lika mycket som A gör i dag och att vi känner att vi blir mer trygga i det. Hoppas det blir C eller S för dem är toppen bra. 
 
Det kändes bra, jag tycker att Läkaren är jätte bra det känns som om hon förstår vad jag är ute efter och som om hon förstår mig.
När vi kommer till medicinerna så har hon nästan ingenting kvar inget lugnande inga antidepp ingent mer än blodtrycks medicinen, surgörande hiprex och bromsmedicinen det är det ända och det känns jätte bra. Mamma hatade att äta mediciner när hon var frisk. Mamma har kommit väldigt långt in i sin sjukdom hon befinner sig så långt ner så att hon ligger på en 2 årings nivå, det känns helt fruktansvärt att veta tycker jag. Man vet ju hur liten en 2 åring är och hur mycket dem har att lära sig, vilket betyder att mamma har tappat massor!!! 
Vi pratade också om att vi märker att mamma inte vill åka tillbaka till Graninge när vi haft henne hemma hon tystnar i bilen när vi närmar oss och vill inte gå ur alls, innan sitter hon och pratar och bubblar mest hela tiden..
Läkaren säger då : Det är klart att hon inte vill åka från sin mamma, tänk att hon är som en 2 åring och hur reagerar dem när dem ska lämna sin mamma..... Den tanken hade vi inte tidigare!? Då förstår man ju lite mer så klart!
 
Jag åkte och tränade direkt efter mötet och det kändes jätte skönt att få göra av med en massa energi och fokusera på mig själv en stund. 
 
När jag går från träningen ringer A och berättar att mamma fått ett större rum och att jag gärna fick komma och hjälpa till att flytta ut och in i det nya rummet. Vilket jag och Loois gjorde. Det har varit på tapeten tidigare att flytta in i ett större rum men då skulle det kosta lite mer och då valde vi att avstå men nu kommer det inte att kosta mer än tidigare. Kändes jätte bra att fixa därinne med A hon är en helt fantastisk människa absolut det bästa som hänt mamma och Graninge. Jag älskar verkligen henne. Det bästa är att mamma gör det också det märker jag. Hon klappar A ömt på handen, armen ibland och det syns att det är kärlek.
 
Så nyss hemkommen från Graninge och det blev jätte fint nu ska jag bara fixa lite möbler. Mammas soffa, matta och en skåp ska in i hennes vardags rum det kommer att bli jätte fint. I morgon kommer min stora son och hjälper mig med möblerna. 
 
Sätter in bilder då det är klart det som är bra också med att hon nu har ett större rum är att vi kan sitta där när vi kommer på besök för nu har hon haft ett litet sovrum bara och det känns ju lite underligt att sitta i hennes säng när man kommer.... Och hon kommer att kunna ha dem saker vi gjort till henne på sitt rum, då kommer dem kanske mer till användning också. 
 
Det var allt för denna gång
 
 
Detta är en skala som man använder vid bedömning om hur långt gången man är i sin Alzheimers.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

Ann-Marie Lenngren

09 Apr 2014 22:16

Hej Marina.

Vad fint du skriver, så skönt för dej, att det har ordnat upp sej bättre för " Lillan"

Kram Anne.

maria

18 Apr 2014 19:38

Så skönt att det äntligen blivit bättre för din lilla mamma! Ja du det är en förfärlig sjukdom både för de sjuka men också för familjen! Njut nu av en härlig Påsk och vår!!

Kommentera

Publiceras ej