Hej Alla!

Min bror kom och hämtade mig i söndags för att vi skulle till mamma och hälsa på, jag kan inte köra bil ännu så det var ju bra!

Det var ju fint när vi kom till Graninge dem hade tänt machaller som lös det såg mysigt ut.
Dem satt och åt lunch när vi kom och när mamma fick syn på oss så sken hon upp och blev lite glad hon kom fram och kramade om oss båda sen ville hon följa med oss, vi sa till henne att hon skulle äta upp sin mat för vi skulle hänga av oss våra kläder, vi gick in i hennes rum och hon stannade kvar.
Väl därinne så såg jag att min bror hade tårar i ögonen vi kramade om varandra en stund!
Jag märker att han har sååå himla svårt att se detta och förhålla sig till det som är nu och jag förstår honom det är så tufft för honom jag har stort medlidande, jag tror att han vet för lite om sjukdomen också så då blir det svårare. Det är tufft för alla men kunskap ger förståelse.

Men vad ska man göra ??
Det känns ju för j....gt att komma till ett demensboende när man ska hälsa på sin mamma och hon pratar verkligen goja, bla bla bla. Virrig slumrar kan inte hålla sig till ämnet tror att hon varit med på tv och jag vet inte alls vad hon pratar om.
Efter en liten stund när vi stått därinne och väntat och pratat och försökt trösta varandra med kramar så dyker en liten nyfiken Mamma upp!!

Det var precis som om hon verkligen kom ihåg att vi sagt vi kommer strax men att hon tyckte det tog för lång tid, så hon gick bort och letatde rätt på oss!!

Vi kramades länge med mamma, hon är så gullig. Hon frågade om Jompa grät?? Nejdå sa han jag är bara lite snorig!! Mmmhmm sa hon men jag tror att hon känner av honom......

Sedan gick vi ut i fikarummet och fick lite gott fika med mjukpepparkaka som jag bakat och tagit med den är jätte god. Vi satte på tvn för att det är behagligare i soffan än vid matbordet, det var trevligt att ha den på också för det var Så Mycket Bättre som gick också det är jätte trevligt program att se på man blir lite glad av det.

Väl när vi satt där och pratade med alla damer som vill komma och smaka gott och prata en stund så kom mammas bror!
Det var ett tag sedan vi såg så det var ju jätte kul att träffa honom. Vi satt en stund och pratade för brorsan har köpt en ny mobil så min morbror hade lite nya apps att dela med sig av, det är så roligt för det spelar ingen roll vad man pratar om för mamma hänger med på sitt säätt ändå hon hittar något ord som hon känner igen och spinner på det. Det kan vara vad som helst hon kan få det till flygplan, resa, att det har jag också gjort alldeles nyss ja vad som helst.

Det är lite skönt när det kommer någon lite senare för det blir så mycket lättare att gå då man slipper ha dåligt samvete eftersom han är kvar. Det kanske inte blir så mycket mer i veckan nu om jag inte försöker hinna lite snabbt att ta ut mamma så hon får handla någon julklapp eller något bara för hennes själv känslas skull för det vill hon göra, hon frågade jompa vad önskar du dig i julklapp, hon tror att vi är små fortfarande!!

i vilket fall som helst så ska jagta hem mamma på julafton så hon får vara här med oss hela aftonenen. Sen får vi se dem andra dagarna om någon annan bjuder hem henne?

Sagt och gjort för idag nu ska jag ta natt är jätte trött. Sov gott Alla hörs snart igen.



Morbror Pether Mamma och Jompa Och små fina skydds Änglar



1 kommentarer

Mimmi

20 Dec 2011 10:51

Hej Marina!

Förstår att det är tufft för din familj att se er mamma....Har man inte setts på ett tag så kan ju förändringen vara markant! Tänk så glad man blir när man märker att de är med lite i samtalet...hänger med en stund ibland iallafall!!

Vår mamma fick 2 jular på sitt boende. Den första var hon hemma hos min bror. Det gick hyfsat men hon mådde dåligt och blev väldigt förvirrad när hon kom till boendet. Hon sov inte över hos honom utan var bara där överdagen.

När hon fyllde 85 hade vi stor fest för henne på boendet. De hade en lokal som mamma ofta varit i som vi lånade. Det var jättetrevligt o vi var väl runt 40 personer men mamma blev väldigt virrig....

Så sista julen firade hon i sitt boende men då var hon så sjuk o inget annat var aktuellt. Men vi fick verkligen diskutera med oss själva om vad som var bra för mamma och vad som var bra för vårt samvete......Vi hade lätt för att lyssna på vårt samvete och inte tänka på vad som var bra för mamma!!

Njut nu av att vara tillsammans med din mamma och ha en underbar jul!!

( själva så blir det första julen utan mamma och moster-men mina barnbarn som bor i Addis kommer hem och det blir kul)

Kram Mimmi

Kommentera

Publiceras ej