Hej Alla!

Tack underbara Ni för Era kommentarer det betyder mycket att jag vet att Ni finns där ute och stödjer mig :)

I torsdags var det julmarknad på Loois skola och barnen stod och sålde olika saker dem gjort och bakat.
Dem är så himla duktiga. Efter försäljning hade dem litet Lucia firande med ett litet jul spel, dem är så fina och duktiga.
Loois var en liten pepparkaksgubbe dem var 3 pojkar som uppträdde själva man blir så himla stolt ;))

Mamma hon var så glad och hon pratade med alla och klappade på barnen och hälsade på alla. Det är svårt när hon pratar med främmande människor för jag ser ju att dem tycker att hon är underlig, man får ljuda lite i smyg att hon har Alzheimers då kan man, om man har tur få ett litet leénde tillbaka.

Det var en kvinna som tittade på mamma med avund för hon var så glad och fin och mamma försökte prata glatt med henne men hon svarade inte tillbaka!!! Det gör mig så himla förbannad och ledsen.
Tack och lov så tror jag inte att mamma riktigt förstår.

Hon handlade lite gott i alla fall hon smaskade på kakorna hon köpte och hon åt gröten med stor förtjusning hon är så gullig som ett litet barn.

Sen var det dags att åka tillbaka till Graninge!!
Det gillar hon INTE!
Hon sa vid ett tillfälle i bilen "Du ska väl inte lämna mig nu"?
Jag satt i mobiltelefonen just då så jag kunde inte svara henne, men väl framme så tappar hon humöret lite grann
men vi gick in och klädde av oss sen satt vi i soffan i gemensamma tv rummet tillsammans med de andra 2 damerna jag satt också med en stund sen blev det ett naturligt avslut för mig att gå.

Det blev en bra dag alla var nöjda och allra mest mamma tyckte att det var roligt att komma ut en stund
så det var allt för den här dagen vi hörs snart igen .

Tack för att NI finns



Loois med klasskamrat och mamma med min man



Mammas godis, Loois som pepparkaksgubbe och jag och mamma

1 kommentarer

Mimmi

27 Nov 2011 08:59

Härligt att din mamma kan vara med på era aktiviteter!

Det låter på dig som om din mamma ändå trivs ganska bra i sitt boende...

Ja du ofta är det en tuff kamp med tjänstemän som ska fatta beslut över just våra liv-jag lärde mig snabbt att efter ett förstå nej kontakta chefen o fungerade inte det så hotade jag med pressen...

Men det tar kraft o energi att få igenom det om är bäst för sina nära! Det gäller att du får styrka ifrån det du gillar......

För oss är det första julen utan vår lilla mamma-mamma som var navet i vår familj/släkt. Iofs inte medvetet de sista åren men ändå...Allt kretsade kring hur mamma skulle ha de o vad som hände henne. Min mamma var så otroligt aktiv, så fort de sa promenad på beoende så stod hon klädd o klar att gå.......Fast henne fick någon gå själv med ( utan sista halvåret) för hon gick så fort....Allt som gjordes utan frågesport-älskade hon. De åt ofta på Enskede värdshus o då passade hon på att inta scenen o sjunga...Personalen där sa att bara mamma kom dit så blev det feststämning....Nästa vecka ska jag åka till Haga Norra med min syster o vår kusin. Vi ska till våra farföräldras grav...o sen blir det väl lite fika o prat.....Märker att ju närmare jul vi kommer ju mer tänker jag på mamma o det hon skulle gjort...För henne var gravarna viktiga, alla sånger som hon grät floder av tårar till o alla tankar på de som inte längre var i livet var ofta med mamma under julen. Liksom att lite tårar hörde till....

Nu vet jag att egentligen hade vi inte vår mamma förra julen heller, men hon fanns där o vi firade lite jul hos henne med paket syrran o jag....Fast jag ska nog försöka minnas alla andra roliga trevliga jular då vi var många som träffades o hade det trevligt ihop...



Håller tummarna för dig när du går på mötet-ett tips, skriv ner vad du vill ta upp, hänvisa till gällande lagar o ha gärna någon med dig...( fast det kanske du har tänkt på...) Kram

Kommentera

Publiceras ej