Hej Alla!
 
Nu är det snart jul igen och i år kommer vi att ta hem mamma ett par timmar, Jag kommer att hämta henne kl 10 sen får hon vara med oss fram till kl 14 om hon orkar vill säga. Samtidigt som det kan bli jobbigt för mig att kanske behöva fixa med hennes toalett bestyr som i dag består i att ha blöja.... När jag försökte hjälpa henne en gång tidigare så vägrade hon att låta mig hjälpa henne! Hon höll i sina byxor i ett järngrepp! Så det kan inte bli så himla många timmar tyvärr!
Samtidigt så eftersom vi blir lite fler och jag har märkt att hon blir orolig när det är för mycket runt henne som sist när mina två barnbarn var här samtidigt så blev hon stirrig och plockig.
Hon kunde inte ens sitta och ta en fika i lugn och ro. Så det blir nog jätte bra med 4 timmar
 
 Jag vill ta hem henne i stället för att sitta på Graninge för det är super tråkigt.
Hon har blivit så pigg och aktiv på sista 2 månaderna, jag pratade med personalen när jag var där i dag och dem håller med mig om att hon är piggare, dem aktiverar henne mer nu också. Hon hjälper mycket till med hushållssysslor, det har mamma alltid hållit på mer eftersom hon varit hemma alltid dels med oss barn sedan efter olyckan och skadorna hon fick i den. Så hon har alltid varit hemma fru! På riktigt.
Mamma kan och har det i ryggmärgen, det flyter på för henne att torka bord plocka undan, hänga och vika tvätt det är mamma bäst på och det är det hon gör nu med.
 
En annan sak som jag märkt nu på dem här sista månaderna är att mamma inte kommer ihåg mig längre!
Frågar jag henne vad hennes barn heter så tiger hon bara och frågar jag henne vad mitt namn är så tiger hon också! :(
Jag frågade henne vad hon heter och då teg hon också men! Hon satt här sist och hittade då ett block och penna som hon satt och lekte med, hon försökte skriva sitt namn men det blev inte hela det kom L I L....sen blev det inte mycket mer!
Det är jäkligt jobbigt, men samtidigt så när hon sitter i köket på Graninge så har hon tydligen skrivit hela sitt namn!
Så det kanske är beroende på dag det också.
 
Idag var jag förbi en snabbis och lämnade ett par vinter kängor jag köpt till henne, hon har svår att sätta på sig vinter stövlarna för dem är så höga i skaftet, det går verkligen inte att få in foten!!!!
Nu fick hon ett par traditionella Graninge kängor i svart, hade hon varit frisk så hade hon inte velat haft dem på sig. Men som vi vet så har hon inte det kvar längre nu måste jag tänka praktiskt.
Det är detsamma med hennes kläder mer praktiska än snygga!!
Dem snygga har tyvärr hamnat i packlådor för vidare till bättre behövande.
 
På söndag ska vi till Graninge för att äta lite lunch dem ska få en ny matlevrantör så vi ska nog vara med och tycka till. Jätte bra anser jag. 
Tack och lov att vi kom till Graniunge i alla fall, jag tycker att dem är bra i mångt och mycket tack och lov!
 
Så vi hörs snart igen och glöm inte att titta efter Expressen nu i dagarna, då dem ska ha en artikelserie som handlar om Alzheimer och forskning.
Jag kommer kanske att vara med i en liten intervju med bild på mig och mamma inramad
Och ett annat tips gå in på Facebook på Anhörig till någon med Alzheimers
Den sidan har jag och min dotter skapat för alla som är intresserade om och kring Alzheimer
 
Varm kram på er alla
 

2 kommentarer

maria

14 Dec 2012 13:08

Hej Marina! Tycker att det känns så tråkigt att din mammas boende inte har aktiviteter. På Solberga gruppboende i Älvsjö där mamma bodde hade de alltid aktiviteter. Mamma var så länge hon orkade ute varje dag. Till jul var det förstås en julafton med julmat och klappar. Oftast under helgerna var det mys med extra god mat, vin och räkor. Alla andra helger uppmärksammades på liknande sätt. Mamma var alltid med när de åkte till Enskede Värdshus. Där åt de god mat och mamma entrade direkt scenen och drog igång sång. Personalen där tyckte det var så kul när mamma kom-liksom party mitt på dan och utan en massa alkohol innan-mamma fixade lätt att ha kul ändå vid dessa tillfällen. Första julen åkte mamma hem med min bror men det var inte bra för henne-hon blev så förvirrad och fick betala det priset flera dagar efteråt.... Men sen visste vi att de firade jul i boendet. Man klädde sig fin, sjöng julsånger och åt gott......Ännu värre känns det när din mamma bor i ett boende för unga.....Vår mamma kände igen oss hela tiden och kom ihåg våra barn. Men barnbarnsbarna var knepigare..... Hoppas ni får en skön under bar julhelg och säg åt personalen att ta kontakt med Solberga gruppboende. Man kan googla på det och se att de anses vara framåt! Kram och trevlig tredje advent

Svar: Hej MariaJa visst är det tråkigt, men jag måste säga att dem blivit mycket bättre. Nu har dem en aktivitets ansvarig som kommer två ggr i veckan, mamma går ut på promenad varje dag i området det har jag påtalat till dem så det har dem anammat ;)
Faktiskt så har dem bättrat sig massor med mamma i alla fall och det är det viktigaste för mig! Det ska bli jätte mysigt att ta hem mamma till oss på jul det blir bara mina 3 barn och min man och jag. Sen senare på em lämnar vi henne och åker vidare till min dotter, där blir det lite mer folk och det klarar inte mamma. Det är dem sista 2-3 mån som mamma har glömt mig förut tyckte jag att hon kom ihåg mig men det är väl så, hon är ju sjuk och det går väldigt fort för mamma.
Hur gör ni i jul blir det hemma eller åker ni någonstans.
Ha det jätte skönt och en trevlig jul och ett gott nytt år till er varm kram Marina
Marina Hansen

maria

15 Dec 2012 21:26

Det var jättesvårt när vi slutade ta hem mamma för att fira jul. Men det fungerade inte längre. Hon blev så förvirrad och det satt i flera dagar efteråt. När hon blev skjutsad tillbaka till boendet så hade hon förstås glömt att hon inte bodde i sitt gamla hem. Så tragiskt hon satt där med nyckeln till sin gamla lägenhet i Bagarmossen och bara grät när hon förstod att hon inte skulle dit....
Men jag håller med dig det var tufft beslut..... Mamma trivdes också mycket bra på sitt boende och hon var ju så kär...Men vi led..
Hoppas ni får en jättebra och trevlig jul och ett underbart Gott Nytt År! Kram

Kommentera

Publiceras ej