Hej Alla!
I dag är det fredag och jag var hos mamma i dag igen.....
Mamma fick faktiskt stor besök i dag!
Pappa (foster far eller min lillebrors pappa) ringde mig på fm och frågade vad jag skulle göra i dag.
Jag var redan hemma hos Josephine men hon och Crille skulle åka och handla vid kl 12 så efter  det hade jag inget att göra.
Vi bestämde att träffas hos mamma.
Jag tror att han var lite nervös faktiskt för han tog fel på tiden så jag fick vänta men han kom till slut.
Det var roligt att träffa honom.
Han hade köpt med sig massor av choklad till mamma.

När jag kom så låg mamma på soffan i allrummet och sov, jag väckte henne försiktigt och berättade att hon skulle få besök. Hon blev glad men somnade om flera gånger.
Till slut kom pappa och han fick mamma till att vakna.
Vi fikade och åt glasstårta med maräng i typ Swartswald mamma tyckte att det var jätte gott hon satt och matade Stina (min hund) fast jag säger flera gånger att hon inte ska så gör hon det om och om igen, det är ingen ide att säga till hon tycker att det är roligt när Stina blir glad. Hon frågar om och om igen om det är en hon eller han!?
Mamma det är en liten Stina.....ja just det jag vet.....vad är det nu en hon eller en han???

Ja som sagt det gör ingenting.
Vi satt i alla fall en timma och fikade och försökte prata det tog en stund för pappa att förstå att mamma är sjuk, han pratade på om vanliga saker och mamma hon svarade helt galet! Han tittade på mig, ja  det 'är så här sa jag lite tyst.
Vad!, Man tror att mamma förstår för hon ser ut som vanligt typ men hon förstår inte!
Han försökte igen och fick så konstiga svar.
Jag tittade på pappa och berättade återigen, det är ingen ide att du försöker förstå vad hon säger för du kommer inte att göra det, det är obegripligt, det är bara att hänga med.
Du får prata på hennes nivå, om allt och inget på en och samma gång.
Mamma kan sitta vid bordet och prata om något , säg att vi pratar om barnen och man tror att vi pratar samma sak men helt plötsligt reser hon sig upp och går i rask takt mot Tvn, och börjar prata med den.......
Eller säger "Tyst lyssna!
Så spetsar hon öronen.....
Hör du?

Lyssna, nu kommer han! Han har varit här och jag har dansat hela dagen och sjungit på scenen men sen blev det inget för jag skulle åka skidor!!!!
Ungefär så kan det bli.
Pappa satt som ett frågetecken han fattade ingenting, konstigt sa han!?
Ja ha det är konstigt med den JÄVLA ALZHEIMERS SJUKDOM.......
FY FAAN vad jag hatar den, den har tagit min mamma.

Så är det tyvärr, det är bara mammas konstiga sida kvar och hennes skal.

Mamma var glad under tiden vi var hos henne det känns ju bra. Pappa och jag åkte vid kl 15
Vi stog ute en stund och pratade, han tyckte att det var skönt att ha varit hos mamma dem har ju i alla fall haft ett liv tillsammans och dem har ju en son ihop. Han tyckte att det kändes skönt att se att mamma var glad och han tyckte att det såg ut som om hon mådde bra och det gör hon ju nu. Tack och lov att vi fick plats på Graninge dem är helt fantastiska här jag är såå glad för det.
Det var skönt för mig också att pappa var där för det är svårt för mig att förklara när han inte träffat henne och sett hur hon är. Nu vet han att hon inte förstår, när vi fikade skulle mamma tvätta händerna jag visade mamma var handfatet var men hon förstod inte hur hon skulle göra så jag fick visa, det tyckte pappa var lite konstigt, då förtod han att hon är borta, han sa det flera gånger att det var konstigt det där med handfatet.

Ja fy tusan det är mycket känslor....
otroligt mycket.
Ja detta blev en dag med många nya tankar mycket nya känslor och funderingar för mig, det känns många gånger som om jag bara åker med tåget och finner míg i situationen jag åker med jag fixar med mammas saker med mammas alla förnödenheter och försöker att se till att hon har det så bra hon bara kan ha det, jag gör det jag kan för henne. Nu den sista tiden har jag tvingat mig själv till att ta lite distans, jag har trappat ner lite på besöken jag är hos mamma ca 1-2 ggr per vecka, förut var jag hos henne väldigt ofta men jag orkar inte det längre jag går sönder i hjärtat.
Jag måste koncentrtera mig på min familj och mitt liv här i nuet.
Jag vet att mamma har det bra på Graninge dem är BÄST vi är i trygga händer och jag kan med gott samvete koppla av det vet jag.

Nu ska jag ta helg och njuta av min fina familj
Ha det skönt nu ALLA mina fina läsare

Här kommer ett foto på mamma och pappa



Gammal kärlek rostar ALDRIG <3

1 kommentarer

Maria

18 Feb 2012 09:12

Hej Marina! Så skönt att din lilla mamma har det bra och att du litar på personalen. Kan förstå din pappas känsla-någon han känner väl är helt förändrad...Kanske är det svårast att inse hur sjuka de är när de ser ut som förr, pratar och är sociala till max?? Vet att många anhöriga i mammas boende var förvånade i början att mamma bodde där-men sen så insåg ju alla att det var inövade fraser som hon ofta körde med.....Det hon kom ihåg in i det sista var texter-alla texter, men så var musik hennes stora intresse. Tycker du är klok som drar ner på tiden hos din mamma. Du måste tänka på dig själv och åtminstone min mamma hade ingen koll när vi var där eller inte,,,,,,,,,( som frisk från demens hade hon förväntat sig besök minst varje dag) Med alzheimer så hade hon noll koll och blev överraskad när man kom....Kram

Kommentera

Publiceras ej