Hej Alla!

idag åkte jag till min mamma kl 16,30 ungefär och när jag kommer in så sitter hon inte och äter?


Der var 2 personal där vid mat borden och dem berättade ganska sanbbt för mig att mamma hade haft en Tia Attack? Jag vet ungefär vad det är men inte riktigt, jag gick in till mamma och lade med bakom henne som skeden och låg och klappade henne på huvudet och kliade lite rygg.
Jag tror att hon tyckte att det var skönt för hon vaknade tiill och började pratade i gåtor.
Hon var arg och skällde tyst på alla möjliga.

Hon berättade att det fiinns ett piller man kan ta. Det tar bara 20 miuter så är man död om man vill. Jag blev lire sur på henne för stt hon sa så!!

Jag sa att jag tycker det är grymt att säga så till mig som är hennes dotter sen frågade jag om hon villatt jag  skulle säga så då skällde hon på mig!!
Och sa det fattar du väl vilken konstig fråga i ett starkt och ilsket uttryck.


Men Nu skulle jag verkligen vilja vaeta vad Ni alla vet om en Tia attack??
Snälla skriv till mig så hörs vi snart.
Tillhör det Alzheimers patienter eller är det något som jag bara tror.

Natti nattiAlla fina blogg vänner

Ps Tack Missan för det.Ds

4 kommentarer

Tesa

08 Jan 2012 08:35



Patientinformation / i / Neurologi / VSSHP













Med en TIA-attack avser man en övergående cirkulationsstörning i hjärnan (transient ischaemic attack, TIA). Blodcirkulationen i någon pulsåder i hjärnan försvagas då eller stannar tillfälligt upp, men för så kort stund, att det inte hinner uppstå några bestående skador.



Orsaker och riskfaktorer



En TIA-attack är ett tecken på en sjukdom i blodcirkulationen i hjärnan och ett varningstecken för en hotande blodpropp i hjärnan. Därför är dess orsaker och riskfaktorer de samma som gäller för blodpropp i hjärnan. Vanligen ligger bakom det en sjukdom som gör att artärerna i hjärnan hårdnar, till vilket har lett olika riskfaktorer såsom blodtryckssjukdom, rökning eller diabetes (eller många riskfaktorer tillsammans). I bakgrunden kan också finnas hjärtsjukdom såsom rytmstörning, sviter efter blodpropp i hjärtat eller fel på hjärtklaffarna.



Symtom



Till TIA-attackernas natur hör, att de är övergående och oftast varar endast några sekunder eller minuter. Ursprungligen har till definitionen av TIA-attackerna hört, att symtomen skall försvinna inom ett dygn. Vid symtom som varar längre än några minuter kan man med nutida avbildningsapparater konstatera, att det har varit fråga om en liten blodpropp.

Vid en TIA-attack kan symtomet vara vilket förlamningssymtom som helst i likhet med blodpropp i hjärnan, skillnaden ligger alltså endast i hur länge symtomen varar. Vanligast är tillfälliga halvsidiga förlamningar eller domningar, talsvårigheter eller synstörningar såsom förlust av synen på ena ögat eller tillfälligt rentav helt och hållet.

Symtomen är vanligen enstaka men kan också upprepas. Ju oftare symtomet upprepas och speciellt om symtomet upprepas i allt snabbare takt, desto större är möjligheten att insjukna i bestående förlamning.



Prognosen



Till en TIA-attack bör man förhålla sig lika allvarsamt och brådskande som vid en cirkulationsstörning med bestående symtom. Vänta inte hemma på att symtomen går över, utan uppsök vård direkt. Ibland kan en blodåder i hjärnan vara stockad trots att symtomen lättat för en stund.



Prognosen beror framför allt på faktorerna som ligger bakom blodcirkulations sjukdomen i hjärnan. Man försöker förebygga uppkomsten av blodpropp i hjärnan genom att snabbt identifiera och behandla de riskfaktorer som lett till TIA-attacken samt genom medicinering som förebygger cirkulations-störningar i hjärnan. Om det bakom attacken legat förhöjt blodtryck, får man inte sänka det snabbt, utan man strävar till att så småningom sänka blodtrycket till normal nivå.



Jag hittade det här på nätet.

Jag blir så himla ledsen.....

jag skulle vilja vara hos Mamma nu....

Marina du är bäst vet du det?

Jag älskar dig massor//syrran Tesa

Maria

08 Jan 2012 09:56

Hej Marina! Som jag har fått lärt mig är tia attack en liten hjärnblödning som inte syns på en röntgen. Många får det och jag tror inte att det är så säkert kopplat till alzheimers. När vi misstänkte att mamma fått det så fick hon efter det trombyl. ( det ger man ofta till de man misstänkt haft en tia ...) Just de här svängningarna i humöret kan vara jobbigt. Kanske har du som vi-tur, för mamma blev lugnare sen när det stadiet var passerat. Men det lugnet innebar för vår del inte att vi kunde ta ut henne mer än till parken..... Så underligt, får vår mamma var ju snabbare än tåget, hon hade en sån himla fart i livet och ville vara där det fanns massor av liv o rörelser-men med alzheimers så blev det omöjligt.



Hoppas lilla mamma får det lugnt nu och får må så bra det går...

Kommer ni iväg på er resa??? Det skulle du behöva-vila upp dig och helt överlämna allt med mamma till andra. Inte lätt men nödvändigt-du ska oxå orka..... Kram

penny

08 Jan 2012 14:44

Det är svårt att förklara, men det finns mycket bra och ingående info på nätet. Kika här till exempel:

http://www.webmd.com/stroke/tc/transient-ischemic-attack-tia-topic-overview



kram

Maria

08 Jan 2012 15:42

Hej igen!

Tanken slog mig när jag läste lite om samband diabetes och alzheimers ......det kallas tydligen för diabetes typ 3 ibland. Har förstått att både din o min mamma gärna äter sött.....

Intressant tanke tycker jag och också lite skrämmande....

Kommentera

Publiceras ej