Hej på er alla!
 
Ja som Ni alla säkert vet så har jag ju sökt och överklagat Lss till mamma eftersom hon är (läs va) så ung har hon ju rätt att få det!!
Nu är den tiden förbi och jag är helt säker på att Förvaltningsrätten kommer att hävda att mamma inte har åldern för det längre och att hon bor i ett boende som ska ge henne det!!
Så var det med det! Märkligt va?
 
I söndags var vi och firade mammas födelsedag på Graninge
det var trevligt och mammas syskon var där också, vi blev lite väl många men jag hade trott att mammas syskon skulle varit där på lördagen, därför blev det lite väl mycket för mamma så klart.
Men det gick nog bra ändå, Jag var där kanske i 2 timmar. Min dotter Josephine hade bakat Shwartzwaldtårta och beskvier, tyvärr han dem ta slut innan dem kom till mig! Men dem såg super goda ut, tur att man har en dotter som pluggar till Konditor :)
 
För en tid sedan så ringde mammas nya Dr till mig och vi pratade genom hennes mediciner och det var ju en hel del dem hade satt in! Vilket jag blev väldigt chockad över så klart! Nu har vi i alla fall bestämt att dem flesta ska sättas ut vilket är bra. Jag avskyr att mamma känns drogad! I söndags känndes hon drogad tyvärr. 
Men just nu är hon väldigt trött, jag undrar varför? 
Vi hade ett möte i dag på Graninge och gick genom en massa bla det vi har varit missnöjda med, det är aldrig roligt att klaga på dem men nu kände jag att det har varit lite för mycket missnöjdsamhet från vår sida så det var bra och skönt att få ur mig det! ;)
 
Nu nya tider och nya tag. Jag måste försöka blicka framåt och se det som är positivt även om det är väldigt svårt ibland. Mammas tid är ju som jag och alla andra vet snart slut.
Det är en av dem som var boende med mamma som har gått bort ganska nyligt och det gör en ju så klart väldigt insatt i att mammas tid går mot sitt slut fortare och fortare......
 
Nu till något roligare! Bilder från i helgen
 
 
Ha det gott alla vi hörs snart igen, jag vet att jag inte skriver lika mycket längre men det är så jobbigt att bli påmind om hur det faktiskt är!! Så mina blogg vänner jag skriver av mig efter behov.. ;)
 
Varm kram på er alla.


                            
                    Mamma och min faster Anne   Tårtan Min lilla unge bakat!    Alla andra syskon och familj

5 kommentarer

Micke i Sundsvall

31 Jan 2013 14:46

Hej!
Jag är nästan helt säker på att förvaltningsrätten måste ta upp er överklagan då det är gjord innan din mamma fyllde 65.
Så ge inte upp hoppet ännu.
Varma kramar. Micke

Svar: Hej Micke!Jo visst måste dem ta upp det men jag är övertygad om att den blir avslagen!!! Tyvärr. Men jag får kämpa vidare och kämpa på med boendet i stället så dem får in i ryggmärgen att mamma ska aktiveras mer på vardags nivå, typ vika kläder, sortera strumpor, bla bla
Var ju som sagt på möte med dem häromdagen och det var ju positivt.
Hur är det med er och hur mår din sambo?
Hoppas att ni mår under förhållanden bra.
Varm kram på er från mig.
Marina Hansen

Micke i Sundsvall

01 Feb 2013 08:51

Hej igen!
Ge inte upp hoppet man vet aldrig hur länsrätten ser på det hela.
Ja hemma hos oss är det som det är. Min sambo har blivit sämre i ett tag nu, men hoppas det stoppar upp snart. Verkar ju som om det går i skov.
Själv så reser jag bort igen i en vecka för att orka med det hela. Playa del Ingles 14/2 och sen 21/3. Så då ska jag sova igen lite förlorad sömn :-)
Efter det så blir det Turkiet i juni och september.
Är dyrt att få sova lite vet du ;-)

Stor kram Micke

Svar: Hej Micke!Ja det är sant! Dyrt men välbehövligt!!
Hoppas at du får det jätte skönt och avkopplande
Man behöver komma ifrån lite och inte bara vårda andra utan sig själv med
Ha en super skön semester.
Kram kram
Marina
Marina Hansen

Aite

01 Feb 2013 09:26

Hej!
Du har även tidigare skrivit om er ansökan om LSS och jag undrar vad du önskar av det. Du har skrivit, att personalen går ut med de boende och det är bra. Skulle din mor orka med ytterligare utflykter, om hon hade ledsagare? Din mor har rätt till gratis vård, eftersom hennes sjukdom inte beror på "normalt åldrande". Det skrev läkaren i min mans intyg, när han kom in på demensboende och vi sökte LSS. Då hade min man just fyllt 67 år, men fick diagnosen, när han 62 år.
Styrkekram

Svar: HejPersonalen går ut i mån av tid med min mamma, så fort det är någon borta eller liknande så dras detta in men korta promenader ger ingen större stimulans och det är inte utflykterna i sig som jag önskar mer av utan stimulansen som hon behöver som dem inte kan tillgodo se henne! Jag har ansökt 3-4 ggr och fått det beviljat en gång och då blev mamma så pass sjuk så hon flyttades in på boendet vilket i sín tur då också gjorde att hon inte fick den lss kvar utan vi var tvungna att söka igen för den hon just blivit godkänd för fick hon bara ha om hon bodde själv typ hemma! Efter det har jag sökt för att hon ska få mer stöd i boendet de som personalen inte hinner med att göra för var och en av den boende. Sant det du säger att hon ska få det gratis eftersom det inte är normalt åldrande men det betyder inte att hon får det.
Styrke kram på dig också
Marina :)
Marina Hansen

Anonym

03 Feb 2013 13:44

Hej igen! Tyvärr går det nog inte ändra personalens inställning till vad patienterna behöver. Nog kan chefen och personalen prata och lova, men oftast stannar det där. Anhöriga, som inte har ögonen öppna, tror att allt som lovas, också görs.
Lagen om LSS har 3 "personkretsar", varav personkrets 2 gäller för dementa, "En betydande och bestående funktionsnedsättning p.g.a. sjukdom". Hoppas intyget, som ni har fått av läkare, beskriver din mammas situation ordentligt. Hon har absolut rätt till ngn, som aktiverar henne någon gång i veckan OCH GRATIS VÅRD. Är den inte det, har ni rätt att få tillbaka retroaktivt från inskrivningsdagen till boendet ,när LSS beviljas. Om detta låter ilsket, är det INTE mot dig, utan mot den kommunen där ni bor. Vår kommun bråkade emot för några år sedan, men har nu ändrat sig.
Ta hand om dig! (Det gjorde inte jag, utan gav all min kraft till att min man skulle ha det bra. Nu finns han inte mer och min hälsa vacklar.)

Svar: Hej Anonym!Tack för ditt svar!
Ja visst är det så som du säger, att det förmodligen stannar vid att man bestämt och pratat om det! Och jag har tyvärr märkt att det inte görs så mycket , också att det finns ursäkter till att det är jobbigt att göra saker med mamma för hon vill oftast inte gå ur bilen och det medför att dem i stort får dra ut mamma ur bilen, vilket dem säger kan bli tufft och ibland så pass att dem trodde någon skulle reagera sist...
Jag vet för jag har samma problem med mamma men man får stå där snällt och vänta och truga!
Dessvärre är vården inte fri för mamma, hon betalar enl Sol, för hon bor enl Sol!!
Som sagt det ska bli väldigt spännande att se vad beslutet blir från förvaltningsrätten......
Hoppas för din skull att du snart ska hämta upp din egen hälsa trots att du nu lever själv, Fy så tufft du måste haft det och förmodligen har fortfarande.
Sköt om dig och ha det gott och tack för din kommentar och att du läst i min blogg
Kram på dig
Marina
Marina Hansen

maria

03 Feb 2013 18:36

Vi kände stort förtroende för de som var närmast mamma-alltså usk. Men efter några missar så började även ssk ta ett stort ansvar för mamma. Min mamma var mycket social även som dement och behövde aktiveras för att inte bli för rastlös och jobbig. Tillsammans med andra anhöriga så träffade vi ansvariga politiker och chefer. Genom att agera ihop så fick vi igenom personalförstärkning... Vi fick kämpa men det gick iallafall. Tyvärr hade vi inte något större förtroende för det företag som hade det medicinska ansvaret för mamma ( alltså läkarna....) Att vårda sin man som har demens måste vara otroligt jobbigt. Vi var 4 syskon med respektive och en heldrös med vuxna barnbarn och ändå var det mer än tufft många gånger...Så hur ni orkar hantera tex dementa i sin hem miljö dag ut och dag in är helt otroligt!! Klart att några veckors semester måste vara det minsta man behöver för att få lite ork igen...

Kommentera

Publiceras ej